Jak dobrze przygotować sklep internetowy na Black Friday?
Większość klientów sklepów przed zakupem towaru zwraca uwagę przede wszystkim na cenę. Wiadomo, chcieliby kupować fajne rzeczy w niskich cenach. A komu z nas nigdy nie zaświeciły się oczy widząc wielki napis PROMOCJA na towarze, który właśnie chcieliśmy kupić? Kiedy chcemy coś nabyć po okazyjnej cenie, czekamy na wyprzedaż lub mega promocję. Taką okazję stwarza „święto sprzedawców” – tak zwany Black Friday.
Handel elektroniczny e-commerce
E-commerce, czyli handel elektroniczny, to coraz popularniejszy sposób na prowadzenie biznesu. Dzięki e-commerce można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zaoferować im produkty lub usługi w atrakcyjnych cenach. E-commerce jest także bardzo wygodnym sposobem na zakupy, ponieważ można je robić z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.
Co to jest Black Friday?
Black Friday (Czarny Piątek) to dzień, w którym sprzedawcy oferują ogromne rabaty na swoje produkty. Jest to świetna okazja do zrobienia dużych zakupów w atrakcyjnych cenach. Dla wielu klientów jest to sygnał, że mogą rzecz kupić taniej. Z racji tego, że przypada on w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia (tym roku przypadnie na 25. listopada) klienci często nabywają podarunki świąteczne.
Jest to doskonała okazja również dla sklepów, aby zwiększyć swoje dochody.
Black Friday – jak się przygotować?
Black Friday to szalony dzień dla klientów, a jeszcze bardziej szalony dla sprzedawców. To oni na długo przed listopadowym Czarnym Piątkiem muszą opracować szereg strategii, które pozwalają na pozyskanie jak największej liczby klientów.
Wiele sklepów internetowych przygotowuje się do Black Friday, oferując wyjątkowe rabaty i promocje. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, warto przygotować się do tego wydarzenia z odpowiednim wyprzedzeniem. Można np. rozpocząć promocję już na dwa tygodnie przed Black Friday. Warto także pamiętać o tym, aby oferować naprawdę atrakcyjne rabaty – im większy rabat, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci będą chcieli skorzystać z twojej oferty.
Dobrze dopracowana strona sklepu internetowego
Ważne jest także stworzenie dobrej struktury strony internetowej oraz skutecznych mechanizmów jej działania, aby uniknąć sytuacji, w których duża liczba użytkowników, a zapewne w taki dzień jak Black Friday będzie ich sporo, może spowodować jej awarię. Bardzo ważna jest również kwestia kosmetyczna – niech artykuły będą dobrze opisane i odpowiednio dopasowane do zdjęć. Ceny muszę być zaktualizowane. Posegreguj produkty objęte promocją, aby były dobrze widoczne. Niech klient nie ma wątpliwości, że akurat ten produkt chce kupić. Nie zapomnij również o sprawdzeniu strony internetowej twojego sklepu na urządzenia mobilne, ponieważ 78% zysku pochodzi od użytkowników smatfonów i tabletów.
Jak przyciągnąć klientów do twojego sklepu internetowego w czasie trwania Black Friday?
Przede wszystkim należy ustalić, jakie produkty będą objęte promocjami. To kluczowa decyzja, ponieważ od tego zależy cała strategia marketingowa. Następnie trzeba przygotować atrakcyjne oferty, które przyciągną uwagę klientów. W ramach przygotowań sklepu internetowego na Black Friday odpowiednio przygotuj oferty produktów. Możesz je posegregować wg 3 kategorii:
- produkty, które będą opatrzone dużym rabatem, aby przyciągnąć klientów na twoją stronę internetową, tzw. super oferty.
- produkty promocyjne, które zachowają normalną marżę sprzedażową,
- produkty, które zalegają w magazynie – dobry moment na promocję, aby pozbyć się większości asortymentu, który z jakiegoś powodu nie został sprzedany wcześniej lub było go po prostu za dużo.
Super oferta na Black Friday
Musisz zdecydować, które produkty będą najskuteczniejszym wabikiem dla klientów. Stwórz super ofertę. Jak to zrobić? Wybierz najbardziej atrakcyjne produkty, które oferujesz na sprzedaż. Mogą to być rzeczy, które sprzedawały się ostatnio najlepiej lub produkty, na które jest aktualnie zapotrzebowanie.
Reklama w mediach społecznościowych
Jak najlepiej przyciągnąć klientów, aby w Black Friday robili zakupy w twoim sklepie? Dotrzyj do nich bezpośrednio przez reklamę w mediach społecznościowych i przez swoją stronę na Facebooku, czy Instagramie. Z tego typu portali korzystają internauci w każdym wieku i z każdej grupy społecznej – starsi, młodsi, dzieci i dziadkowie… Po za tym na Facebooku i innych tego typu stronach jest ciągły ruch, a więc twoja reklama będzie dobrze widoczna i skusi potencjalnego klienta na zakupy w twoim sklepie.
Wartość dodana w e-commerce to nie tylko cena
Super oferty to nie tylko obniżki cen. Jeżeli chcesz uatrakcyjnić towar, nie tylko pod względem ceny, albo pod jakimś względem nie możesz dać dużego rabatu na produkty, mamy dla ciebie kilka wskazówek, jak to zrobić:
- Zrób darmową dostawę – badania pokazują, że klienci chętniej kupują w sklepach internetowych z darmową dostawą. Jeżeli oferujesz już darmową dostawę, np. za wydanie na zakupy min 200 zł, w Black Friday zrób ją całkiem gratis,
- Przekaż część zysków ze sprzedaży danego produktu na cele charytatywne – klient chętniej kupi twór towar, ponieważ będzie miał poczucie, że podczas zakupów dodatkowo robi coś dobrego dla potrzebujących.
- Zaoferuj jakiś prezent – może to być rabat na kolejne zamówienie, dostęp do webinaru, pobranie darmowego e-booka itp.
- Zamiast skupiać się tylko na jednym piątku w roku, możesz zrobić np. weekend zakupów w promocyjnych cenach, zaczynając właśnie od Black Friday.
Jeżeli zadbasz o te wszystkie wyżej wymienione, a poza tym będziesz uważnie śledził rynek i monitorował sieć oraz dostosowywał się do potrzeb klientów, Black Friday pójdzie jak po maśle. Powodzenia!